Moniammatillinen yhteistyö

Ohjauksen organisoinnissa korkeakouluissa on todettu olevan erilaisia malleja keskitetyistä ohjaustoimintojen mallista hajautettujen toimintojen malliin, joissa eriytyneen ohjausasiantuntijuuden rooli sekä yhteistyö opetushenkilöstön kanssa vaihtelee. Erityisesti opiskelijoiden hyvinvoinnin tukeen on kiinnitetty huomiota vasta varsin vähän aikaa ja palvelu- sekä toimintakenttä hakee muotoaan. KOHO-verkostossa tehdyn kyselyn pohjalta hyvinvointi- ja ohjaustyötä luonnehtii tehtävänimikkeiden laaja kirjo (45 erilaista nimikettä). Eriytyneiden ohjaus- ja hyvinvointiasiantuntijoiden tehtävistä on tunnistettavissa neljä aluetta: opiskelijoiden yksilöllinen ja ryhmämuotoinen tuki, kehittämistehtävät sekä erityisesti opetushenkilöstön konsultatiivinen tuki. Eriytyneet asiantuntijat tekevät yhteistyötä myös korkeakoulujen ulkopuolisten toimijoiden, esim. YTHS, kanssa opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseksi. KOHO:ssa tehtyjen haastattelujen pohjalta opiskeluhyvinvointityö näyttäisi kaipaavan korkeakoulujen keskinäistä systemaattista palveluista lähtevää opiskeluhyvinvoinnin toimijoiden tehtävien sekä yhteistyömallien kehittämistä. Tietopankki sisältää kuvauksia opiskeluhyvinvointityön eriytyneistä asiantuntijoiden tehtäväkentästä sekä moniammatillisen yhteistyön malleista.