Tukea tarvitsevien tavoittaminen
Tässä osiossa käsitellään pandemia-ajan suurinta opiskeluhyvinvointiin ja ohjaukseen liittyvää korkeakoulujen jaettua haastetta eli opiskelijoiden tavoittamista. Kevään 2020 aikana opetus ja ohjaus sekä viestintä opiskelijoille siirrettiin kokonaisuudessaan digitaalisiin ympäristöihin. Osa opiskelijoista näytti ”katoavan” korkeakoulun ulottumattomiin eikä heihin saatu yhteyttä. Lisäksi uusiin verkkopalveluihin ja -tapahtumiin oli vaikea saada osallistujia aktiivisesta markkinoinnista huolimatta.
Tukea tarvitsevien opiskelijoiden tavoittaminen on avaintekijä ohjaus- ja hyvinvointipalvelujen toteuttamisessa. Erityisen kriittinen kysymys on se, miten tavoittaa ne opiskelijat, joiden omat voimavarat eivät riitä edes avun hakemiseen. Palveluista viestintää voidaan tarkastella proaktiivisuuden ja reaktiivisuuden ulottuvuudella toisaalta kaikille suunnatusta ennaltaehkäisevästä tiedottamisesta kohdennetumpaan tarvelähtöiseen tunnistetuille opiskelijaryhmille ja yksilöllistä tukea tarvitseville suunnattuun reaktiiviseen viestintään sekä tavoittamiseen. Tämä tunnistettiin erityisesti Covid19 -pandemian aikana, kun kevään 2020 aikana opetus ja ohjaus sekä viestintä opiskelijoille siirrettiin kokonaisuudessaan digitaalisiin ympäristöihin. Osa opiskelijoista näytti ”katoavan” korkeakoulujen tarjoaman tuen ulottumattomiin. Lisäksi uusiin verkkopalveluihin ja -tapahtumiin oli vaikea saada osallistujia aktiivisesta markkinoinnista huolimatta. Tämän pohjalta korkeakoulut ovat kehittäneet opiskelijaviestintää ja opiskelijoiden tavoittamisen keinoja. Tietopankista löytyy tietoa näistä käytänteistä sekä materiaaleista.