Pedagoginen hyvinvointi
Opiskeluhyvinvoinnin lähtökohta on yhteisöllisistä sekä yksilöllisistä tekijöistä rakentuva pedagoginen hyvinvointi, jonka syntyy opetuksessa opettajan ja opiskelijan välisessä vuorovaikutuksessa. Erityisesti Covid-19-pandemian aikainen siirtymä etäopetukseen nosti esille kriittisiä tekijöitä pedagogisen hyvinvoinnin näkökulmasta. Opettajat ovat keskeisessä roolissa opiskelussa esiintyvien haasteiden sekä opiskeluhyvinvoinnin riskien varhaisen vaiheen tunnistamisessa. Tähän opettajat tarvitsevat tuekseen ohjaus- ja hyvinvointiosaamiseen, selkeitä eteenpäin ohjaamisen ja moniammatillisen eriytyneen tuen malleja. Saavutettava, linjakas opetus on perusta yhdenvertaisuuteen opiskelukyvyn ja pedagogisen hyvinvoinnin edistämisessä. Hyvinvoiva opetushenkilöstö on lähtökohta opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemiselle. Tietopankissa esitellään ja kuvataan mm. eri korkeakouluissa kehitettyjä henkilöstön ohjausosaamisen tuen keinoja ja koulutuksia.